پسته آبخندون یا آبخندان چیست؟

پسته آبخندون یا آبخندان چیست؟

پسته آبخندون چیست؟

یکی از اصلی ترین معیارهای ما برای انتخاب پسته مناسب، خندان بودن آن است. اینکه پسته ایرانی مرغوب را با دهان باز و خندانش میشناسند، موید این مطلب است که در سایر نقاط دنیا نیز پسته خندان نماد ظاهری پسته خوب و با کیفیت است.

البته بدیهی است که صرف خندان بودن نمیتواند کیفیت پسته را تضمین نماید. مواردی از قبیل، نوع و گونه پسته، تازگی، نحوه بودادن و برشته کردن پسته، اورگانیک و غیر اورگانیک بودن، نوع و میزان سم و کود بکار رفته در تولید آن و نوع و نحوه خشک کردن پسته و مواردی دیگر از این قبیل مرغوبیت پسته ایرانی را تعیین مینماید

نکته ای که در این مقاله سعی در تبیین و روشن نمودن آن داریم، این است که متاسفانه پسته را میشود به روشهایی غیر طبیعی و نامناسب از لحاظ بهداشتی، به پسته خندان تبدیل کرد.

معمول ترین این روشها تولید پسته آبخندان یا آبخندون است.

پسته آبخندون پسته ایست که از باز کردن دهان پسته های در بسته به روشی که گفته خواهد شد بدست می آید. در این روش پسته های دهان بسته را داخل حوضچه و یا استخر آب سرد در حد 4 درجه و کمتر می اندازند. چند ساعتی که پسته ها در این دما ماندند و کاملا سرد شدند، آنها را از حوضچه خارج نموده و بلافاصله در معرض باد و هوای داغ که توسط هیتر های کوچک و با بزرگ تولید میشود قرار میدهند

در اثر اختلاف دمای ناگهانی پسته ها از طرف دهان شروع به ترکیدن و باز شدن مینمایند. و پسته ای ظاهرا خندان تولید میگردد

این اقدام به دلیل نفوذ آب موجود و اغلب کثیف به زیر پوست سخت پسته و ماندگاری آن موجب ایجاد محیط مناسب جهت رشد و نمو انواع باکتریها و کپکهای مضر و خطرناک میگردد.

همچنین این اقدام به جهت قرار گرفتن پسته در معرض باد گرم، موجب کاهش شدید کیفیت آن از لحاظ طعم و مزه و کیفیت میگردد که معمولا این گونه پسته ها به روشهای گوناگون طعم داده شده و شور میگردند تا این جنبه منفی کمتر مشخص باشد.

تشخیص اینکه پسته آبخندان است یا خیر فقط توسط متخصصین آجیل و خشکبار میسر میباشد و تهیه آجیل مورد نیاز از دستفروشیها و فروشگاههای غیر معتبر با قیمتهای پایین به راحتی خانواده هارا در معرض انواع آلودگیهای ناشی از این گونه پسته ها قرار میدهد و معجزه بزرگی بنام پسته ایرانی با آن همه خواص و ویژگیهای منحصر به فرد تبدیل به منبعی برای نشر انواع امراض خطرناک میگردد.

نویسنده: اسحاق مظلوم

فروشگاه اینترنتی 4قلم

نظرات (۴)

  • مهدی حسینی

    ممنون از ایده خوبتون ای کاش راه حل جلو گیری این کپک زدگی هم واضح گفته میشد

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۶
  • زضا

    چطوری چینها همه چیز را می خورن بیشاز صد سال عمر می کنن ولی ما با این همه وسواس هشتاد عمر نمی کنیم

    ۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۶
  • م.س.ذ

    بسیار عالی

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۶
  • طه

    سلام و تشکر از اطلاعات بسیار خوب شما در خصوص پسته آبخندون بسیار متاسفم از کسانیکه با تغییر ظاهری پسته آسیب به سلامتی مردم عزیز ما می‌رسانند آنهم طبقه متوسط و کم درآمد جامعه ما که مجبور به خرید پسته ارزان می‌شوند.

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۲

نظر شما